Hvad er SEO?

SEO er en forkortelse for det engelske ”Search Engine Optimization”. Dette er et udtryk for, hvor synlig en hjemmeside er i forskellige søgemaskiner. SEO er ikke noget, der kan laves én gang. Hvis man ønsker at ligge højt i søgemaskinerne, så skal der konstant laves en søgemaskineoptimering, som det også kaldes på dansk. Ligger man højt i søgemaskinerne, betyder det også, at man er meget mere synlig. Har du en virksomhed på internettet, hvor du gerne vil have flere besøgende, så er SEO helt sikkert væsentligt for dig. SEO er den ultimative måde at få lige netop din hjemmeside til at stige i rang i søgemaskinerne. Derfor er det også en god idé, hvis du får lavet en søgeordsanalyse og en søgemaskineoptimering hurtigst muligt. På den måde sikrer du dig en højere placering på søgemaskinerne og dermed flere besøgende.

 

Sådan fungerer SEO

Det er ikke nødvendigvis svært at lave en søgemaskineoptimering, men det kan være svært at lave en, der er effektiv. Der er nemlig meget stor konkurrence om at ligge højt i søgemaskinerne, og derfor skal man gerne forstå søgemaskineoptimering i de mindste detaljer. Det tager som regel lang tid at opnå en af de gode placeringer på søgemaskinerne, hvis der er tale om populære ord, altså ord som mange søger på. Har man mindre populære søgeord, kan man hurtigere komme til tops. Det er dog ikke altid en fordel med de mindre populære søgeord, for det betyder, at der ikke er helt så mange, der søger efter dem. Der er stor variation, når det kommer til, hvor mange der søger på forskellige mere eller mindre populære ord. Derfor kan det være en rigtig god idé at lave en søgeordsanalyse, inden du starter et eventuelt optimeringsarbejde. På den måde er det også nemmere at finde ud af, hvad det er for nogle ord, du ønsker at være synlig på.

 

Hvorfor er SEO vigtigt?

Der findes ikke kun én måde at lave en søgemaskineoptimering på, men hvis SEO bruges rigtigt, kan det være med til at give dig eller din virksomhed et løft i en positiv retning. En hjemmeside gennemgås jævnligt fra søgemaskinerne og herved afgøres det, hvor relevant din side er i forhold til nogle bestemte søgninger. Det er også ud fra dette, at din placering i søgemaskinerne bliver bestemt. En undersøgelse viser faktisk at hele 75 % af dem, som søger, faktisk ikke klikker ind på den side, der ligger som nummer to blandt søgeresultaterne. Den statistik viser meget tydeligt, hvor vigtigt det er at have en god placering.