Har du oplevet symptomer på angst? Alle mennesker kan blive ramt. Det er forskelligt, hvordan vi oplever sygdommen. Nogle oplever desværre hyppige anfald i hverdagen, mens det hos andre er en sjælden forekomst. Du kan læse mere om angst herunder, bl.a. hvilke symptomer, der kan være af ængstelig karakter, samt hvordan du kan få hjælp til at håndtere din angst via en psykoterapeut.

Hvad er det?

Angst opstår, når vi mennesker oplever en given situation, hvor vi føler og truede eller i fare. Det kan derfor variere meget, hvad en såkaldt ’farlig’ situation er. Nogle mennesker føler ængstelighed over for irrationelle ting eller situationer, og derfor er angsten ikke bundet op på noget ’logisk’ eller ’rationelt’.

Du kan have angst over for sociale situationer, højder, små rum, angst for at præstere osv. Listen over forskellige typer er utrolig lang, da angst betegner den overordnede følelse, som kan udløses hos den enkelte person i forskellige situationer.

Hvad er symptomerne på angst

Som sagt varierer det fra person til person, hvordan angsten manifesterer sig hos dem, men her er nogle generelle symptomer, som bl.a. kan opleves:

  • Hyperventilation
  • Hjertebanken
  • Klump i halsen
  • Klapren med tænderne
  • Rysten
  • Svimmelhed

Nogle gange opleves kun få symptomer, mens du andre gange kan opleve mange af disse ting på en gang. At få et angstanfald er ikke unormalt, men det er stadigvæk noget, der kan og skal behandles. Angstanfald er et udtryk for, at der er noget inde i din krop, der reagerer voldsomt på noget, som du måske ikke har fået bearbejdet ordentligt. Traumer kan derfor føre til angstanfald. Angstanfald kan også opstå mere eller mindre spontant, hvis du har været i en længere varig stresset periode, hvor du har negligeret dig selv og dine egne behov.

Hvordan lærer jeg at håndtere det?

Det vigtigste er, at du ikke går alene med din sygdom. Du skal række hånden ud og bede om hjælp, hvis du føler en ubalance i dit psykiske helbred. Heldigvis er der kliniske metoder til at behandle angst på.

Der findes forskellige behandlingsmetoder af angst. Angst behandles gennem en psykolog eller psykoterapeut. Med professionel hjælp kan du få nogle konkrete værktøjer til at håndtere din angst. Kognitivterapi tager udgangspunkt i den enkelte persons oplevelse og ser på, hvilke mønstre, der fører til angstfølelsen samt hvordan den kan forebygges og håndteres. Samtaleterapi er også en måde hvorpå, du kan lære at forstå din angst og håndtere den.